האם כדאי למחזר משכנתא?

האם כדאי למחזר משכנתא?

הריבית הישראלית התחילה לעלות בשנה האחרונה ובשל כך גם מולידה אדוות ותופעות שונות, כאשר אחת מהתופעות המורגשות ביותר היא בעיקר עליית הריבית של המשכנתא. אפשר כי עליית ההחזר החודשי עולה בממוצע כמעט בכל חודש, כאשר מסכומי ההחזר עבור חלק מהלווים עלה במשך שנה למעל אלף שקלים לעומת השנה הקודמת. ובעבור המשפחות המתקשות בהחזרים אלו, קיימים לא מעט פתרונות אשר יוכלו לעזור במיתון הנטל הכלכלי כאשר אחד מאותם פתרונות יהיה למחזר משכנתא. אז נכון שמצבים שכאלו אנו עלולים למצוא לא מעט חסרונות, ונכון שבזמנים כאלו כל עזרה ופתרון נראים לנו כחבל הצלה הכי נכון. עם זאת חשוב הכיר לעומק את השאלה, האם באמת כדאי למחזר משכנתא?

סימנים מעידים-למחזר את המשכנתא?

כמו שציינו למחזר את המשכנתא לא תמיד יהיה הפתרון הראשון שיוצע, לעיתים נבצע קיצוץ בהוצאות, הגדלה של שעות העבודה ועוד פתרונות אחרים שיעזרו בסך ההכנסות החודשי. עם זאת סימנים אשר יוכלו להעיד כי המשכנתא שברשותנו דורשת מאיתנו למחזר אותה,  יוכלו להתחיל עם החזר משכנתא תנודתי. כאשר מדובר בהחזר משכנתא לא כל כך אופטימלי, כזו שבכל חודש החזר המשכנתא עולה בצורה חדה ומאידך זמן ההלוואה עדין גבוה.

כמו כן גם במידה וקרן המשכנתא לא יורדת בקצב מהיר, ייתכן והמשכנתא שנטלנו עלולה להיות מסוכנת, בשל כך מומלץ לבצע תמהיל משכנתא מותאם אישית ליכולת ההחזרה שלנו אשר יוביל גם לירידה מהירה של קרן המשכנתא. ועצה נוספת היא במידה ונוצר שינוי בהכנסת משק הבית, בין אם מדובר בשינוי שמגדיל את היקף ההכנסה או על ירידה. שכן במידה וההכנסה החודשית גדלה, אולי עדיף לשקול פריסה מחודשת של המשכנתא ולהגדיל את ההחזר החודשי ובצורה כזו להפחית את הריבית. במידה וההחזר החודשי גבוהה יותר ניתן יהיה לפרוס מחדש שווי ההחזר החודשי ולפרוס את ההחזר לעוד מספר שנים.

חסרונות ויתרונות

בדומה לכל צעד או החלטה שניקח, גם למחזור משכנתא קיימים יתרונות וחסרונות. החיסרון הראשון שבהם הוא שבמידה ונרצה "לדחות" את תשלומי המשכנתא, נצטרך לקחת בחשבון כי המשכנתא עלולה להתארך בשנית ולעיתים לא ניתן יהיה להאריך שוב פעם את המשכנתא ולהקטין את ההחזר החודשי. מצד שני העלויות וההחזרים המשולמים לבנק, הופך למעט יותר גבוהים מאשר תנאי ההלוואה הראשוניים בין אם על ידי תשלומי ריבית או תשלומי צידה. למחזר משכנתא יכול גם להתאים להכנסות מחודשת או קבלת ירושה, אך עדיין מומלץ לבצע החזר שכזה באמצעות ליווי של יועץ משכנתאות.