האם תעודת גמר וטופס 4 הם אותו דבר?

האם תעודת גמר וטופס 4 הם אותו דבר?

הליך בניית בית הוא בהחלט הליך שאינו קצר מבין ההליכים שקיימים, הן הבירוקרטים והן הלא בירוקרטים.
הוא מורכב ממספר הליכים שונים, החל משינוי תב"ע במידת הצורך, תוכניות מפורטות ורציונליות בנוגע לאזור הרצוי ועוד ועוד היבטים שונים. את מרבית ההליך הבירוקרטי והלא פשוט הזה נעשה ברובו אל מול רשויות המקומיות/מחוזיות ואל מול רשויות מקרקעין או מיסים במקרה הצורך. בסיומו של ההליך מקבלים במרבית הפעמים טופס 4 ולא תעודת גמר של הבנייה, ולכן נשאלת השאלה לא פעם מה הוא ההבדל בין תעודת הגמר אל בין אותו טופס ארבע?

בדיקות לטופס ארבע

בדיקות של טופס ארבע כמו שציינו מעל כוללות בדיקות רחבות ומעמיקות לנכס, זאת על מנת לוודא כי הוא נבנה על פי התוכנית שאושרה בידי וועדת הבנייה וכי הוא אכן מתאים למגורי אדם. בדיקות אלו כוללות בדיקת מהנדס/אדריכל, בדיקה של טכנאי גז מוסמך בכדי לוודא כי ישנו חיבור תקין, בדיקה של מכבי אש המוודאים כי הבית תוכנן ומותאם לפגיעות שריפה ולאמצעי כיבוי אש במידת הצורך. בנוסף אל אלו מתבצעות גם בדיקה של איכות הבטון, בדיקה של תשתיות החשמל והמים והוצאה של מבנים זמניים, כלי עבודה גדולים, מבנים של פועלים וכו. האישור בהינתן טופס ארבע הינו זמני בלבד, מכיוון שבמרבית המקרים יתקיימו ליקויים כאלו ואחרים אשר יחייבו את בעל הנכס או היזם לתקנם.

תעודת גמר

במידה ואכן יהיו תיקונים לבצע לאחר קבלת טופס 4, בדיקות עבור תעודת גמר יתקיימו בהתאם לקצב השיפוץ והתיקונים שיקח לבעל הנכס. עם זאת חשוב לזכור כי טופס ארבע הינו מוגבל בזמן והוא נע בין שנה עד שנתיים לרבות אישורים מיוחדים מוועדת הבנייה העירונית או המחוזית. במרבית המקרים תעודת הגמר תינתן עד לשנה מיום קבלת טופס ארבע, וזאת על מנת לוודא כי יושבי הבניין אכן נמצאים במבנה ראוי למגורים אשר עומדים בכל הסטנדרטים אשר נקבעו בחוק. בכל הקשור לחריגה בתוקפו של טופס ארבע, יצטרך היזם או בעל הנכס להמציא מדוע אין בהישג ידו היכולת לבצע את התיקונים הדרושים.